تبلیغات
کپی بیانات ره بر(روحی و نفسی فداه) - مطالب تیر 1389
درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

پیوندهای روزانه

صفحات جانبی

نویسندگان

ابر برچسبها

آمار وبلاگ

Admin Logo
themebox

کپی بیانات ره بر(روحی و نفسی فداک) کپی بیانات ره بر(روحی و نفسی فداک) نرم افزارهای دفاع مقدس / امام و رهبری/ دکتر حسن عباسی / استاد رحیم پور و دیگر محصولات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
افسران جوان جبهه جنگ نرم
عكس مذهبی
کپی بیانات ره بر(روحی و نفسی فداک) پیامک های سیاسی
چند جرعه اندیشه
اس ام اس های مثبت!!!

لینک باکس مذهبی قافله
 ســکــوت دل
پرواز تـــــــــا بی نهایت
حامل اسرار
مجمع وبلاگ نویسان طلاب جوان

سرباز صفر
نشانه

نكات جالب

امیرالمومنین(ع)

امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) شخصیتى است كه همه‏ى فرق اسلامى درباره‏ى عظمت او، درباره‏ى خصوصیات او و درباره‏ى شأن و منزلت والاى او در اسلام، با یكدیگر اتفاق نظر دارند.

...

 

... خب، ما شیعیان در زیارت جامعه میگوئیم: «معروفین بتصدیقنا ایّاكم»؛ ما معروفیم به ارادت و علاقه و عشق به امیرالمؤمنین و خاندان پیغمبر؛ لكن نمیتوانیم ادعا كنیم كه امیرالمؤمنین فقط متعلق به ماست. نه، همه‏ى مسلمانهاى عالَم - از فرقه‏هاى مختلف - درباره‏ى امیرالمؤمنین این را قائلند كه این شخصیت عظیم، این انسان بى‏نظیر و این مظهر كامل اسلام، ذره‏اى و لحظه‏اى از متابعت پیغمبر اكرم سرپیچى نكرد؛ تخلف نكرد؛ كوتاهى نكرد؛ از دوران كودكى، تا دوران نوجوانى، تا دوران ریعان شباب و تا آخر عمر، یك لحظه در راه مجاهدت براى خدا و براى اسلام و براى قرآن فروگذار نكرد.

 

 

پس این یك نكته است كه ما - چه شیعه، چه سنى و چه مذاهب گوناگون بین این فرقه‏ها - بیائیم و امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) را ملاك و محور وحدت قرار بدهیم.

 

 

 

 

به سمت قله

نكته‏ى بعدى این است كه محبت امیرالمؤمنین خیلى باارزش است. در روایت است كه هركسى محبت كسى در دل اوست، در قیامت با او محشور میشود. محبت خیلى حائز اهمیت است. اما محبتِ به تنهائى كافى نیست؛ تبعیت و پیروى كردن لازم است. ما كه در دنیا به نام شیعه معروف هستیم، شیعه را اینجور معنا كرده‏ایم: «الشّیعة من شایع علیّا»؛ باید دنبال او حركت كنیم و هدفهاى او را دنبال كنیم. معلوم است كه ما با همه‏ى تلاش خود به رتبه‏ى امیرالمؤمنین نخواهیم رسید، اما به سمت آن قله باید حركت بكنیم.

 

 

 

عدالت در سیره امیرالمومنین(ع)

خب، حالا توجه كنیم كه امیرالمؤمنین در زندگى پُربارِ پُرمضمونِ درس‏آموز خود، چه چیزى را در درجه‏ى اول اهمیت قرار داده است. یكى مسئله‏ى عدالت است كه عدالت در سیره‏ى امیرالمؤمنین، شاید بشود گفت برجسته‏ترین نمودارهاست.

 

 

 

مدا نكردن با...

مدارا نكردن با ظالم، همدلىِ با مظلوم و كمك براى گرفتن حق مظلوم از ظالم، چیزهائى است كه در زندگى امیرالمؤمنین، در كلمات امیرالمؤمنین و در خطب نهج‏البلاغه، به وضوح در صدها نقطه، قابل ملاحظه است. به این جملات پربار امیرالمؤمنین توجه بفرمائید: «و اللَّه لأن ابیت على حسك السّعدان مسهّدا أو أجرّ فى‏الأغلال مصفّدا احبّ الىّ من أن القى اللَّه ... ظالما لبعض العباد و غاصبا لشئ من الحطام»؛ ببینید! آن نمودار و پیشانى حكومت امیرالمؤمنین این است؛ یعنى اگر در سخت‏ترین شرائط زندگى قرار بگیرم، ممكن نیست كه من اندك ظلمى به احدى از خلایق انجام بدهم و براى خودم حطام دنیا را جمع‏آورى كنم؛ براى خودم ذخائر دنیوى را طلب بكنم.

 

 

 

 

شعار امیرالمومنین

دنیا در چشم و نظر امیرالمؤمنین - به معناى آنچه كه انسان براى خود از بهره‏هاى زندگى قائل است - بكلى مردود و متروك است. خطاب به دنیا مى‏گوید «غرّى غیرى»؛ اى لذتها! اى زیبائیهاى زندگى مادّى! برو دیگرى را فریب بده؛ على را نمیتوانى فریب بدهى. این شعار امیرالمؤمنین است.

 

 

عدالت

امروز در نظام اسلامى - نظامى كه به اسم اسلام در این كشور تشكیل شده است - چه چیزى اهمیتش از همه بیشتر و حساسیّت نسبت به آن لازم‏تر است؟ عدالت. یعنى اگر امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) در زمان ما و در این جامعه و در میان این مردم - كه اینجور عشق خودشان را نسبت به آن بزرگوار ابراز میكنند - حضور میداشت، چه چیزى را بیشتر از همه چیز دنبال میكرد؟ یقیناً عدالت.

 

 

عدالت خواسته‏ى یك جماعت خاصّى از مردم یا اهل یك كشور و اهل یك ملت نیست؛ عدالت خواسته‏ى طبیعى و تاریخىِ همه‏ى آحاد بشر در طول تاریخ بشریت است. همان چیزى است كه بشر تشنه‏ى آن است و جز در حكومت انبیاء عظام الهى - آنهائى كه به حكومت رسیدند - یا اولیاء برجسته مثل امیرالمؤمنین، عدالت به معناى واقعى كلمه اجرا نشده است.

 

 

دنیاداران و كسانى كه دلهاشان پر از هوس به دنیا و شئون مادى دنیاست، نمیتوانند عدالت را اجرا كنند. اجراى عدالت یك روح غنى، یك اراده‏ى قوى و یك قدمِ ثابت لازم دارد. ما باید همه‏ى تلاشمان این باشد كه بتوانیم در این راه دنبال امیرالمؤمنین حركت كنیم. اعتراف میكنیم كه نخواهیم توانست مثل على‏بن‏ابیطالب، عدالت را اجرا كنیم؛ این را قبول داریم. ماها كوچكتر و ضعیفتریم از آنكه بتوانیم آن‏جور استوار - مثل فولاد، مثل صخره - در مقابل این امواج بایستیم؛ اما بقدر خودمان باید تلاش كنیم.

 

 

 

 

مطالبه عدالت

امیرالمؤمنین از عمّال خود هم مطالبه‏ى عدالت میكرد؛ با اینكه آنها در حد امیرالمؤمنین نبودند. پس تكلیف اجراى عدالت بر دوش ما هم هست؛ باید دنبال بكنیم. این چیزى است كه مردم باید بخواهند؛ باید فرهنگ عمومىِ ملت ما بشود. مردم ما باید بیشترین چیزى را كه میخواهند، عدالت و انصاف باشد؛ هم در امور داخل كشور، هم در مسائل جهانى.

 

 

 

بی عدالتی

این بى‏عدالتى‏اى كه در دنیا امروز وجود دارد و این ظلم فاحشى كه امروز از سوى قلدرها و گردن‏كلفت‏هاى عالم نسبت به بشریت و ملت‏ها دارد انجام میگیرد، مبارزه‏ى با یك چنین منكر عظیمى - از نظر مسلمانى كه براى حاكمیت اسلام و در سایه‏ى جمهورى اسلامى زندگى میكند - باید یك فریضه‏اى محسوب بشود. این باید در زندگى ما، شعار ما باشد؛ هم در مسائل داخلى، هم در مسائل جهانى.

 

 

 

عبادت

اگر بخواهیم این عدالت را اجرا كنیم، قدم اول این است كه ما به كمك الهى اعتماد داشته باشیم و رابطه‏ى دل خودمان را با خدا محكم كنیم؛ اینجا میرسیم به مسئله‏ى دعا، عبادت، تضرّع، مناجات و توسّل باللَّه. ماه رجب، بهار عبادت و تضرّع و توسل الى اللَّه است. این ایام عبادت را - این ماه رجب را، ماه شعبان را و بالاتر، ماه رمضان را - دست كم نباید گرفت.

 



نوشته شده توسط :علی
چهارشنبه 2 تیر 1389-01:01 ب.ظ
تمام نگاه()